Kristina - måndag 25 januari

Idag var det en spännande dag då jag har hållit i tre lektioner själv.
På morgonen hade jag samling där eleverna fick skriva deras mål för veckan i sin skoldagbok innan det var dags för matematik. Som introduktion med samtliga elever övade vi på lägesord. Jag bad dem att lägga handen på/under bordet, på huvudet, framför/bredvid kroppen. De fick ställa sig bakom/bredvid/på stolen, även under bordet, vilket alla givetvis tyckte var jätteroligt. De fick sätta dig igen och jag frågade dem vad vi hade övat på. Vi kom fram att det var lägesord. 

Eleverna i förskoleklassen följde med Malin ut för utematte och jag fortsatte matematiklektionen med 1-2an. Jag repeterade 2ans multiplikationstabell, vi sjöng bland annat en sång där jag skrivit upp sifferföljden på tavlan. Vi sjöng sången tillsammans och efter varje gång fick en elev komma fram och sudda ut ett av talen. Till slut kunde alla sången utantill utan text på tavlan. 

Därefter var det dags för SO med 1-3an där de arbetade med skillnader och likheter mellan kristendom, judendom och islam. Jag hade ritat ett venn-diagram på papper och kopierat till samtliga elever. Sedan ritade jag ett likadant på tavlan där vi tillsammans kom på likheter och skillnader mellan de olika religionerna. Det var lite kämpigt för de elever som inte skriver flytande än att hänga med, men de fick hjälp av kamrater. 
Efter lunchen hade jag svenska med 1-2an. Där fick de skriva om vad de gjort i helgen och sedan arbeta med sina enskilda planeringar. Ett par arbetade med läsförståelse, några med bokstäver och några skrev en text. Anledningen till att de har olika planeringar är för att de ska göra samma saker som sina klasskamrater hemma i Sverige och på så vis inte komma efter. 

På eftermiddagen hade vi handledning med vår handledare. 
Allt som allt är jag nöjd med dagen och ser fram emot en vecka med många undervisningstillfällen! 

På eftermiddagen gick jag och Malin en promenad längs stranden, vi träffade en katt innan vi gick till affären. Väl hemma igen åt vi tacos på balkongen, mysig kväll! :) 
| |
#1 - - Rita:

Ni ser ut att ha det så himla mysigt varje dag. Vilken söt katt föresten...kram Rita

Upp